På barmark
-
Vær omtenksom og hyggelig i møte med turgåere.
-
Du har alltid vikeplikt for fotgjengere.
-
Begrens farten slik at du ikke er til fare eller ulempe for andre, særlig langs veier og stier som innbyr til høy hastighet, eller i uoversiktlige partier.
-
Brems ned til gangfart i god tid før du passerer andre på en smal sti.
-
Ikke lag nye spor, dersom du ikke har ferdigheter til å forsere en hindring, gå av sykkelen.
-
Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør.
-
Ikke lag stien bredere ved å sykle utenom vanndammer eller hindringer.
-
Bær sykkelen gjennom myrområder slik at det ikke dannes dype spor.
-
Ikke lås bakhjulet i bratte nedoverbakker.
-
Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som sykler oppover forkjørsrett.
På snø
Allemannsretten gir syklister rett til å ferdes i skiløyper om vinteren, men vi har også en plikt til å opptre hensynsfullt og ikke påføre skade eller være til ulempe for skiløperes interesser når vi ferdes.
I skiløypene er skiløpere og gående de myke, og syklistene de harde trafikantene. NOTS ønsker derfor å oppfordre syklister til å følge reglene nedenfor for å forhindre konflikt og sørge for at alle som ferdes i utmark på vinterstid har gode opplevelser.
-
Vær hensynsfull og hyggelig i møte med skiløpere og gående.
-
Du har alltid vikeplikt i møte med skiløpere, de har lengre bremselengde, mindre kontroll og tar mer plass i bredden i opp- og nedoverbakke
-
Ligg til høyre mellom skisporene, eventuelt helt til høyre hvis mulig.
-
Brems ned til kontrollert fart når det kommer skiløper i mot, og passer skiløpere i samme retning som deg med varsomhet på venstre side.
-
Vær spesielt observant i nedoverbakker, det tar lengre tid å bremse på snø enn på sti/grus/asfalt.
-
Unngå å krysse skisporet mer enn nødvendig.
-
Unngå de mest populære utfartsstedene i kjernetiden på lørdager og søndager og ellers når trafikken er stor i skiløypene.
-
Unngå å sykle i skiløyper når det er gjennomslagsføre og du setter dype spor, eller når løypene er myke og trenger tid til å sette seg etter at preppemaskinen har kjørt spor.